Bezpečné prostředí ve školkách a školách

Prostředí mateřských školek a základních škol

Školní zařízení pro své dítě si vybírejte podle toho, jak na vás působí a dle doporučení ostatních rodičů. Prozkoumejte si upravenost a hravost prostředí uvnitř i venku, kde se vaše dítě bude pohybovat, vyrůstat a přebírat návyky pro své zdraví i zdravý životní styl.

Vzdělávací školská zařízení mají vytvářet podmínky pro zdravý vývoj dítěte hrou. Ano, snad to působí bezpečně, když jsou školky a školy za plotem a děti ve třídách sedí 4 - 8 hodin denně. Otázka je, jak to ladí s tím zdravým vývojem, hravostí, tvůrčí činností. Pojďme se na to podívat popořadě.

Prostředí mateřské školky

S představením Smolařínek i ve spolupráci s projektem s Norskými fondy jsme preventivně kontrolovali vybavení a bezpečnost mateřských školek z pohledu dětí a navrhovali jsme v nich možná řešení pro prevenci úrazů. 

Nejčastěji jsme nacházeli tyto bezpečnostní nedostatky:

  • Dekorace a pro dítě nebezpečné předměny, někdy i květiny, umístnit z dosahu dítěte.
  • Ostré hrany nábytku opatřit ochranou krytkou.
  • Schody zajištěny protiskluzovou páskou.
  • Nábytek musí být pevně ukotven, aby nedošlo k jeho pádu na dítě.
  • Do zásuvek vložíme ochranné krytky.
  • Léky a čistící prostředky jsou umístněné v zajištěné ve skříňce mimo dosah dětí.
  • Odstranit případné jedovaté pokojové rostliny z dosahu dětí.

Prostředí základních škol

1) Vhodný dětský nábytek a dlouhé sezení dětí ve školách

Když jde prvňáček do školy, učí jej i odborník na ergonomii sezení? Toto by přeci byla budoucí prevence bolesti zad a poranění páteře. Bohužel se tak neděje, ani v 1. třídě, ani dále na 1. stupni, natož na 2. stupni. Některé prvky týkající se tohoto vybavení máme zahrnuty ve vyhlášce MŠMT. 

U dospělých při sedavé práci se "v lepších společnostech" řeší jak sedí, na čem sedí a jak dlouho sedí a podle toho se zohlední výběr židle. Případně se nastavují pravidelné rozcvičky a protahovací cviky v rámci společnosti nebo na rehabilitacích. To už jsou většinou časté bolesti zad na denním pořádku. Většinou se nakupují ergonomické židle splňující dané požadavky, často na vyzkoušení co nejlépe pro danou výšku, váhu a v poměření délku kolen od sedáku (ta by měla být 3-5 cm od sedáku s nohami v pravém úhlu).
Všichni zaměstnavatelé, kteří si přejí skvělé pracovní výkony, to chápou, i sami pracovníci si to čím dál častěji pro sebe zajišťují a vyžadují.

Dnes už na to poukazují mnohé studie, že při správném sezení, je zajištěno rovnoměrné proudění lymfy a oběhu krve, každý tak podává vyšší pracovní, v případě dětí studijní výkony, je více v pohodě a bez únavy. 

A na čem nám sedí děti ve škole několik hodin s malou přestávkou na protažení a proběhnutí?
O ergonomii a pohodlném sezení se nedá mluvit vůbec, o židli, která je přizpůsobena jejich váze a výšce tím pádem taky ne. Bohužel. Školní židle jsou navíc ještě těžké, takže si při přesunu, úklidu židle na stůl po vyučování, mohou děti snadno ublížit. Bezpečnost u židlí i stolů zajišťuje maximálně to, že mají zaoblené hranu.

Přirozené vývojové prostředí je pro děti plné pohybu a hry, takže by to byla třída, kde se děti mohou více pohybovat při i během výuky. Střídat různá učební prostředí a skupinky, např. posedávat na zemi, i třeba na svých ručně vyrobených polštářcích či na sedacích vacích. Učení hrou a při tvorbě, to by byly správné podmínky pro zdravý vývoj dítěte. Toto by byla nebo je ta správná škola - průvodce dětí do života.

To by bylo něco, nechat dětem navrhnout vybavení třídy dle jejich představ. Budeme překvapení, jaké mají nápady a jak možná i zmizí školní úrazy. A to stejné jako návrhy prostředí v našich školkách a školách dle nastavení našich dětí a dle znalosti naší mentality, místo hledání v vzorů dle norem EU z jiných zemí, prostředí a klimatických změn. České děti vždy vyrůstaly ve volnějším prostoru, bez nahuštěně zaskládaného nábytku a v přírodě, kde se z ní učily.


2) Speciální a účelové výukové prostředí

Všimli jste si, jak se kvůli různým zbytečným nařízením změnilo tvůrčí a vývojové prostředí ve školách z hlediska přílišné bezpečnosti? 

Kde jsou rukodělné dílny pro kluky, kde jsou kuchyňky pro holky, přírodovědné a chemické laboratoře, a kde jsou venkovní zahrady pro pěstitelské činnosti?

Měli bychom je dětem opět zařídit, ať se mohou učit, poznávat a zkoumat vše, co potřebují. Nepamatuji se, že by v nich za socialismu v našich českých podmínkách docházelo k nebezpečným úrazům. Spíše naopak, v těchto místnostech i při jednotlivých činnostech vládl řád a pořádek, vše mělo své místo a děti se učily zároveň i uklízet po sobě, uspořádat věci na místa a osvojily si bezpečnost při práci. Opatrnost byla na denním pořádku, každý ji znal a děti si ji navzájem připomínaly a doplňovaly :)

No a ta radost, když se jakékoli dílo a společná práce povedla bylo neskutečné, výsledek individuálního úspěchu i nádherného propojení a spolupráce v týmu.


3) Školní družina

Tady by taky stálo za to, nechat dětem, ať si ji navrhnout a vybaví. Družiny jsou často místnosti zaskládané nábytkem a vším, co se dalo výhodně získat nebo nakoupit z dotací. V policích je často cca 80% věcí, které si sotva jednou někdo vzal a zahrál si s nimi nebo se s nimi naučil nějakou vzdělávací nebo životní dovednost. 

A co teprve vycházka dětí ze školy, bezpečnosti je tam až až. Co by se vám mohlo stát, když jdete ve dvojstupu, nesmíte vybočit z řady a projdete se kolem školy. Vojáci na vojenském cvičení by jim mohli závidět.

Přitom kolem škol jsou většinu zahrady a hřiště, kde když se dětem dá volnost, rychle se naučí a ví sami nejlépe, jak si hrát. Čím víc se naučí z prostředí kolem sebe, tím více se mohou sami ochránit. 

Hledáme inspiraci

Pojďme vyzkoušet věřit dětem a nechat si je navrhnout vybavení třídy, učebny, družiny,... v jejich představě hravého prostředí. Budeme překvapení, jaké mají nápady a jak úrazy možná úplně zmizí ze škol.

Hledat inspiraci můžeme např. v prostředí, kde si mladí lidé plánují start-upová pracoviště. Samé barevné relax zóny, houpačky, sedačky, a když u stolu, tak posezení na vhodné kancelářské židli. To je prostředí pro nové nápady, tvorbu i práci a další rozvoj a studium.

A to stejné v nápadech prostředí kolem školek a škol dle našeho národa a znalosti mentality našich českých dětí, místo hledání ve vzorech dle norem EU z jiných zemí. Naše české děti vždy vyrůstaly v souladu s přírodu a učily se z ní :) Tak jim to pojďme dopřát ;)

 

krásné prostředí pro děti