Objevování světa ve venkovním prostředí
Hraní a činnosti na zahradě
Na zahradě je důležité nechat děti prozkoumat co kde máme uskladněné, zahradní i pracovní nářadí, vyzkoušet si s ním pracovat za dozoru dospělého. Být jako dospělý vzorem, vše dobře vysvětlit a ukázat možnosti případného zranění s vybavením.
Pokud tam máme skalku a jezírko, tak ukázat bezpečné cestičky a vzdálenosti od nich pro hru a pohyb dětí.
I každé nové herní vybavení na zahradě, např. trampolínu a dětské upevněné klouzačky. Při jejich montáži je super je sestavovat za asistence dětí, ať si vše průběžně zmapují, je dobré je to nechat vyzkoušet a průběžně zohlednit a vylepšit všechny upevňovací prvky. A následně s nimi šikovně navrhnout i pravidla zábavy na nich, např. omezený počet dětí :)
Hra na dětském hřišti
Na dětských hrištích si předem zmapujeme s dětmi prostředí a dáme jim pár bezpečnostních pokynů, kde vidíme potenciální možnost zranění, další si děti umí zhodnotit i sami dle své povahy. Vzpomínám si například, že moji synové byli úplné opaky, jak to tak bývá a jak se takto v životě přitahujeme, abychom si takto doplňili své slabší stránky. Takže jeden se vrhnul na všechny atrakce a druhý si je opatrně okouknul a zhodnotil. Stejně tak znám pár jejich kamarádů, kteří si do určitého věku ani nevylezli na klouzačku nebo jakoukoli vyšší atrakci než byli sami. Děti většinou umí sami zhodnotit své schopnosti a postupně si k nim získat dovednosti, aby je bezpečně zvládli.
Hra nebo procházka v lese, poznávání přírody
V lese děti objevují, poznávají stejně jako dospělí na procházkách a tůrách. Zkuste říct dospělému na tuto skálu nechoď, je to moc kamenitá cestička a mohl bys spadnout. Taky si každý zhodnotí své schopnosti, tedy pokud se nepotřebuje předvádět :)
Stejně tak tedy můžeme věřit dětem, maximálně je dobré s nimi zhodnotit situaci a prostředí předem, zeptat se jich, co si o tom myslí, zda to zvládnout sami. Vše si umí zhodnotit, pokud jim dáte možnost a důvěru o tom popřemýšlet z jejich hlediska a s vaší podporou :)
Při procházkách a výletech rozhodně nechme děti zkoumat a využívat z přírody co libo. Vše přináší tvůrčí schopnosti.
Když si kluci vezmou klacek a začnou se “šermovat” a v zápětí zjistí, že by si mohli vyrobit meč, až příjdou domů, to je to, jak se učí a poznávají do života. Po cestě můžeme najít třeba rovnou vhodné dřevo nebo se stavit do některé pily, kde jim něco šikovného k opracování seženeme. Nebo je budeme inspirovat výkladem, co z kterého dřeva si mohou vyrobit. Tatínek a dědeček jim jistě budou při této tvůrčí činnosti nápomocní. Kdo ví, jednou jim to může pomoci při opracování dřeva a třeba i výrobě dekorace pro manželku nebo drobného nábytku :)
Když holčičky objevují bobulky, např. jeřabiny, sami si zjistí, že si z nich mohou upravit šperk nebo ňákou dekoraci, jen je usměrníme v tom, co to je a zda je to jedné nebo ne a vysvětlíme o jakou rostlinu, dřevinu a podobně se jedná. Rovnou si přitom zopakují i věci do výuky. Pak budete překvapení, jaký dáreček i pro vás vyrobí :)